- Hett
- Nytt
PR is The New Advertising!
Folk vil ha informasjon de kan stole på og den kommer ikke fra betalt reklameplass. I slutten av sist uke var jeg i Paris på ICCO Summit 2013. ICCO er den internasjonale versjonen av vår bransjeforening Komm og ledes av [...]
Om å selge sitt nettverk
“First House lever sikkert godt med et bilde av seg selv som en slags politisk ”puppetmaster”, som sitter bak sceneteppet og trekker i trådene (det bidrar neppe til å minske kundegrunnlaget), men det er ikke PR-byråene som styrer landet. Ei [...]
Mye røyk fra liten ild?
Tekst av: Alexander T. Stenerud Den økende bruken av eksterne kommunikasjonskonsulenter i offentlig sektor er et tilbakevendende tema i samfunnsdebatten, og urovekkende overskrifter preger nyhetsformidlingen. Men hvor mye penger brukes egentlig? Den tilsynelatende evigvarende debatten om private kommunikasjonskonsulenter og deres [...]
Supermann
Jens Stoltenberg presenteres i valgkampen som en supermann, en vi ikke kan klare oss uten. Men denne stjernestatusen virker påtatt og anmassende. Det er pinlig å se noen bli skrytt opp i skyene, når man vet at skrytet skyldes at…
Hvor mange nettjournalister kjenner du?
Nettavisene bør være førstevalget, ikke sistevalget, for kommunikasjonsrådgivere som ønsker å nå igjennom til det norske folk. I 2013 kjenner jeg mange kommunikasjonsfolk som synes et oppslag på Dagsrevyen eller TV2-nyhetene er den største PR-suksessen de kan oppnå. En dobbeltside [...]
En dag uten kommunikasjonsrådgivere
Skrevet av Astrid Harriet Bugge Mjærum, styreleder i Kommunikasjonsforeningen. 0700 Jeg leser avisen. Statsministeren, finansministeren og fiskeriministeren svarer alle tre «ingen kommentar» på spørsmålet om nye fiskekvoter. De har ikke tid. Lenger bak i avisen svarer statsministeren på hvilken pizza hun liker best. Jeg syns hun [...]
Når kommunikasjon redder liv
Et enkelt, faktabasert budskap og målgruppestyrt kommunikasjon har vært sentrale virkemidler i det som kanskje er en av Norgeshistorien mest effektive informasjonskampanjer. Så langt er tusenvis av liv reddet. Kommunikasjonsfaget opplevdes sjeldent meningsfylt da Burson-Marsteller bisto butikkjeden Barnas Hus under [...]
Er det lov å skryte av seg selv?
Jeg tar sjansen på at det er lov - selv om det ikke handler om sport og idrett, men om blogging, PR og kommunikasjon.
Aktuelle bloggposter: Topp10 leste artikler i februar At Ski-VM kanskje glemte Facebook gikk rett til topps over…
Relaterte poster [...]
Hvor mange nettjournalister kjenner du?
Nettavisene bør være førstevalget, ikke sistevalget, for kommunikasjonsrådgivere som ønsker å nå igjennom til det norske folk. I 2013 kjenner jeg mange kommunikasjonsfolk som synes et oppslag på Dagsrevyen eller TV2-nyhetene er den største PR-suksessen de kan oppnå. En dobbeltside [...]
Hva Big Data betyr for PR-bransjen?
De fleste trendforedrag har for tiden en slide eller fem om Big Data – Om hvordan enorme mengder informasjon om mine holdninger, vaner og atferd nå kan settes sammen og brukes for å kommunisere med meg på en måte som [...]
Bør PR-folk fronte alvorlige saker i media?
Kommentar av Paal Espen Hambre, Managing Partner i Arctic PR. Kommunikasjonssjefer og –rådgivere brukes ofte til å fronte saker av ulik karakter i media. Det er ikke alltid en fordel. Ønsket om å spare linjeledelsens tid og krefter kan fort [...]
2 x direktesendt tv på 5 dager
Mammadamens mammablogg
Media har vært veldig interessert i boka mi Beklager, jeg må være mamma. Stas og gøy er det! På TV2 har jeg faktisk vært med hele to ganger på direktesendt TV i løpet av de siste fem dagene.På kvinnedagen [...]
Hva syntes du om «reklamestuntet» til Expert?
Expert lanserte sent igår en kontroversiell reklamekampanje hvor de fokuserer på nedbemanning av ansatte for å kunne selge rimeligere produkter. De fleste avisene har skrevet om det, og i sosiale medier eksploderer det med tilbakemeldinger på godt og vondt. Jeg [...]
Exit generasjon bunnlinje?
Vi har fått et generasjonsskille i PR-bransjen. Det har kommet et kull med rådgivere som er genuint opptatt av faget. Kanskje kan det føre til en avmystifisering av bransjen? I det siste har debatt-temperaturen på bransjenettstedet Kampanje økt betraktelig. De [...]
Skivebom av Komm
I Kampanje kan man lese at sjefen min reagerer på at Gullkorn har blitt en internkonkurranse. Slik jeg ser det har Komm all rett til å gjøre hva de vil med egen pris. Komm har all rett til å glasse [...]
PR is The New Advertising!
Folk vil ha informasjon de kan stole på og den kommer ikke fra betalt reklameplass. I slutten av sist uke var jeg i Paris på ICCO Summit 2013. ICCO er den internasjonale versjonen av vår bransjeforening Komm og ledes av [...]
Om å selge sitt nettverk
“First House lever sikkert godt med et bilde av seg selv som en slags politisk ”puppetmaster”, som sitter bak sceneteppet og trekker i trådene (det bidrar neppe til å minske kundegrunnlaget), men det er ikke PR-byråene som styrer landet. Ei [...]
Mye røyk fra liten ild?
Tekst av: Alexander T. Stenerud Den økende bruken av eksterne kommunikasjonskonsulenter i offentlig sektor er et tilbakevendende tema i samfunnsdebatten, og urovekkende overskrifter preger nyhetsformidlingen. Men hvor mye penger brukes egentlig? Den tilsynelatende evigvarende debatten om private kommunikasjonskonsulenter og deres [...]
Supermann
Jens Stoltenberg presenteres i valgkampen som en supermann, en vi ikke kan klare oss uten. Men denne stjernestatusen virker påtatt og anmassende. Det er pinlig å se noen bli skrytt opp i skyene, når man vet at skrytet skyldes at…
Bli sett selv
En god kommunikasjonsrådgiver eller annen medarbeider i kommunikasjonsbransjen passer på å løfte frem oppdragsgiveren og hans produkt uten selv å ta plass i bildet. Men i andre tilfeller gjelder det å selv være synlig. Jeg tenker selvsagt på synligheten av [...]
Hvor mange nettjournalister kjenner du?
Nettavisene bør være førstevalget, ikke sistevalget, for kommunikasjonsrådgivere som ønsker å nå igjennom til det norske folk. I 2013 kjenner jeg mange kommunikasjonsfolk som synes et oppslag på Dagsrevyen eller TV2-nyhetene er den største PR-suksessen de kan oppnå. En dobbeltside [...]
Hva Big Data betyr for PR-bransjen?
De fleste trendforedrag har for tiden en slide eller fem om Big Data – Om hvordan enorme mengder informasjon om mine holdninger, vaner og atferd nå kan settes sammen og brukes for å kommunisere med meg på en måte som [...]
Hvor mange nettjournalister kjenner du?
Nettavisene bør være førstevalget, ikke sistevalget, for kommunikasjonsrådgivere som ønsker å nå igjennom til det norske folk. I 2013 kjenner jeg mange kommunikasjonsfolk som synes et oppslag på Dagsrevyen eller TV2-nyhetene er den største PR-suksessen de kan oppnå. En dobbeltside [...]
Hva syntes du om «reklamestuntet» til Expert?
Expert lanserte sent igår en kontroversiell reklamekampanje hvor de fokuserer på nedbemanning av ansatte for å kunne selge rimeligere produkter. De fleste avisene har skrevet om det, og i sosiale medier eksploderer det med tilbakemeldinger på godt og vondt. Jeg [...]
Når kommunikasjon redder liv
Et enkelt, faktabasert budskap og målgruppestyrt kommunikasjon har vært sentrale virkemidler i det som kanskje er en av Norgeshistorien mest effektive informasjonskampanjer. Så langt er tusenvis av liv reddet. Kommunikasjonsfaget opplevdes sjeldent meningsfylt da Burson-Marsteller bisto butikkjeden Barnas Hus under [...]
Er det lov å skryte av seg selv?
Jeg tar sjansen på at det er lov - selv om det ikke handler om sport og idrett, men om blogging, PR og kommunikasjon.
Aktuelle bloggposter: Topp10 leste artikler i februar At Ski-VM kanskje glemte Facebook gikk rett til topps over…
Relaterte poster [...]
2 x direktesendt tv på 5 dager
Mammadamens mammablogg
Media har vært veldig interessert i boka mi Beklager, jeg må være mamma. Stas og gøy er det! På TV2 har jeg faktisk vært med hele to ganger på direktesendt TV i løpet av de siste fem dagene.På kvinnedagen [...]
En dag uten kommunikasjonsrådgivere
Skrevet av Astrid Harriet Bugge Mjærum, styreleder i Kommunikasjonsforeningen. 0700 Jeg leser avisen. Statsministeren, finansministeren og fiskeriministeren svarer alle tre «ingen kommentar» på spørsmålet om nye fiskekvoter. De har ikke tid. Lenger bak i avisen svarer statsministeren på hvilken pizza hun liker best. Jeg syns hun [...]
Bør PR-folk fronte alvorlige saker i media?
Kommentar av Paal Espen Hambre, Managing Partner i Arctic PR. Kommunikasjonssjefer og –rådgivere brukes ofte til å fronte saker av ulik karakter i media. Det er ikke alltid en fordel. Ønsket om å spare linjeledelsens tid og krefter kan fort [...]
KLAR TALE!
For et par uker siden spurte jeg om bransjen vår er blitt en floskelmaskin, om kommunikasjonsfolk lever av å kamuflere, ikke av å kommunisere? Noen forsto ikke spørsmålet, andre mener jeg bråker fra bakerste benk på vindusrekken. La meg utdype. [...]
De beste bloggerne
Vi prøver å finne den beste algoritmen for å vise fram landets beste bloggere. Fortell oss hvilken liste du liker best!